Silje vil bidra til å gjøre en forskjell

– Når jeg ser at det jeg jobber med gjør en forskjell for andre mennesker, da blir jeg stolt. Det er det som driver meg, sier Silje.

Faglige utfordringer

Samtaletilbudet Kors på halsen har nylig gått i produksjon med ny teknisk løsning, og Silje er ekstra spent. For selv om Røde Kors allerede når frem til mange barn og unge med dette tilbudet, kan en mer tilpasset brukeropplevelse og nyere teknologi kanskje bidra til å hjelpe enda flere barn som ønsker og trenger noen å snakke med.

Sammen med kollegaer fra ulike fagområder i organisasjonen har Silje bidratt inn i prosjektet. Det føles godt, smiler hun. Snart er det to år siden hun startet i IT-enheten hos Røde Kors. Allerede kjenner hun at hun vil være her lenge.



Sammen med kollegaer fra ulike fagområder i organisasjonen har Silje bidratt inn i prosjektet. Det føles godt, smiler hun. Snart er det to år siden hun startet i IT-enheten hos Røde Kors. Allerede kjenner hun at hun vil være her lenge.

Finne gode løsninger

– Min jobb er å være en brobygger mellom IT-enheten og det fagområdet jeg har ansvar for, som er internasjonale programmer og beredskap, forklarer Silje. Hun er én av fire IT Business Partnere, som har ansvar for hvert sitt område i virksomheten.

– Vår jobb er å være tekniske og strategiske rådgivere, og en partner for fagområdene. Vi samarbeider tett, og gjennom de mulighetene som finnes i teknologi, jobber vi for å finne løsninger, effektivisere prosesser og øke den humanitære effekten.

Silje Larsen, IT Business Partner i Norges Røde Kors

En god balanse mellom fagområdene og IT er en av nøklene for å få det til. Med god kunnskap om fagområdet og de sentrale operasjonene, sammen med solid forståelse og innsikt i teknologi og virksomhetsarkitektur, skapes nye løsninger.

– Sammen jobber vi med ulike behov på området. Det kan handle om utrolig mye forskjellig – alt fra å finne ut hvor stor vaksinedekningen er i ulike områder, hvor mange vi har hjulpet i Ukraina, til hvordan vi kan levere på telemedisin i Americas, forteller hun.

Å finne løsninger, er noe Silje trigges av.

– Når vi har kartlagt behovet, må vi se hvordan vi møter det. Hvordan kan vi løse utfordringen på best mulig måte? 

Akkurat nå jobber hun for å finne ut hvordan Røde Kors kan bli mer effektive på IT i felt. Og da snakker vi ikke om et lite område – Røde Kors har aktiviteter over hele verden. Og behovene er svært ulike.

– Å levere IT-produkter til disse landene er jo ikke det samme som å levere produkter i Norge. Dette er belastede områder med en helt annen infrastruktur. I tillegg er det stor forskjell på hva de trenger i Syria, og hva de trenger i Ukraina, så vi må tilpasse oss deres spesifikke behov.

Se alle våre ledige stillinger

Det er en ganske omfattende oppgave, men utrolig spennende

Silje Larsen

IT Business Partner

Ønske om å gjøre en forskjell

Som økonomistudent på BI var det ikke tallknusing som ga Silje energi. Men da hun valgte et tilleggsstudium i utviklingsøkonomi, forandret det alt. 

– Jeg forsto at jeg har lyst til å jobbe med humanitært arbeid. Jeg vil jobbe med noe som gjør en forskjell for andre

Silje Larsen, IT Business Partner i Norges Røde Kors

Turen gikk til Singapore på utveksling. Her reiste hun rundt i flere land i Asia, og ble kjent med nye kulturer og mennesker. Reisene satte sine spor, og etter noen år i privat sektor hjemme i Norge, kjente hun fremdeles på ønsket om å bidra. 

Så da Røde Kors lyste ut en stilling, var hun raskt ute. Det har hun ikke angret på. Men det ble en stor overgang fra leverandørbransjen til en humanitær organisasjon.

Se alle våre ledige stillinger

–  Det er ingen tvil om at de som jobber i Røde Kors har et enormt engasjement. Det var nok det som gjorde størst inntrykk på meg da jeg startet.

Her er det så mange mennesker som brenner for det de gjør, og som virkelig ønsker å gjøre en forskjell. Jeg blir så motivert og inspirert av det, forteller Silje. 


Som IT-ressurs er en viktig del av hverdagen å støtte de som jobber ute i frontlinja og de 42 000 frivillige, og sikre at de kan jobbe på en effektiv måte. 

Økt humanitær effekt

Teknologi gir et enormt stort mulighetsrom. Vår jobb er å utnytte teknologien slik at vi kan oppnå størst mulig humanitær effekt. I Røde Kors ligger vi langt fremme på teknologi. Blant annet har vi utviklet en del applikasjoner på App Engine i ServiceNow, som er applikasjoner som er helt unike for Norges Røde Kors.

– Det kan være en teknisk krevende jobb. Nettopp derfor får alle mulighet til å spesialisere seg.

Silje Larsen, IT Business Partner i Norges Røde Kors

Som arkitekt i Røde Kors får du ditt eget ansvarsområde, som du virkelig kan dykke ned i. Her får du et stort ansvar, og ikke minst tillit og rom til å forme det for størst mulig effekt, tilpasset Røde Kors’ arkitektur.



Se alle våre ledige stillinger

Faglig krevende og stimulerende

Som teknologiressurs blir du den som folk lytter til på feltet. Det er du som skal ta vurderingene, og bidra når beslutningene tas.

For å få digitaliseringsprosessene til å flyte godt fra A til Å, må det helhetlige prosesser til. Det er en stor organisasjon å jobbe sammen med, og for å sørge for at de alltid er i forkant, står faglig utvikling høyt på agendaen, både for Silje og resten av teamet.



– Jeg er veldig opptatt av å oppleve fremdrift og utvikle meg videre. Her får vi all den støtten vi trenger for å få det til. For at oppdragene våre skal løses på best mulig vis, må alle ledd i maskineriet være på topp, sier Silje.

– Jeg utvikler meg enormt mye av å jobbe med de dyktige og engasjerte menneskene som jobber her, og får en innsikt jeg ikke ville fått noen andre steder.

Noe som betyr noe

Silje har aldri angret på at hun tok steget fra det private næringsliv over til en humanitær organisasjon. 

– Noen har sine hjertesaker, og andre har kanskje ikke tenkt så mye over hva som er viktig for dem. Men når jeg ser at det jeg gjør på jobben faktisk bidrar til at Røde Kors kan jobbe raskere og redde flere liv, så betyr det mye for meg. Jeg kjenner at det jeg jobber med, virkelig betyr noe.

Vil du vite mer?

Dette er en knapp

CRM ansvarlig - Dynamics 365 / Dataverse

Vil du være ansvarlig for ny CRM-løsningen i verdens største frivillige humanitære organisasjon? Vil du jobbe med det nyeste av sky-teknologi og ha en sentral rolle i utviklingen av disse i Røde Kors?

Les mer her

Integrasjonsarkitekt

Vil du ha ansvar for overordnet arkitektur og føringer i utviklingsprosjekter og arkitekturmålbilder for verdens største frivillige humanitære organisasjon?

Les mer her

IT-sikkerhetsarkitekt

Visste du at Røde Kors er en viktig støtteaktør for norske myndigheter? Vil du være med å styrke samfunnets beredskapsevne?

Les mer her

Systemansvarlig og arkitekt for Datavarehus og Business Intelligence

Vil du ha det tekniske ansvaret for å videreutvikle Røde Kors sin API plattform? Vil du ha ansvar for overordnet arkitektur og føringer i utviklingsprosjekter, samt jobbe med arkitekturmålbilder?

Les mer her

IT-Leder

Har du god IT-teknisk forståelse og solid ledererfaring? Vil du lede og utvikle IT-enheten til verdens største frivillige humanitære organisasjon?

Les mer her

CRM-utvikler

Vil du jobbe med utvikling og arkitektur av CRM-løsningen til verdens største frivillige humanitære organisasjon?

Les mer her

Integrasjonsutvikler

Har du god helhetsforståelse for API-utvikling? Ønsker du å jobbe i verdens største humanitære frivillige organisasjon?

Les mer her

Service Now-utvikler

Er du god til å sette deg inn i nye ting og har god helhetsforståelse for Service Now-utvikling? Vil du utvikle deg sammen med oss i verdens største frivillige humanitære organisasjon?

Les mer her

Service Now-ansvarlig

Er du god til å sette deg inn i nye ting og har god helhetsforståelse for Service Now-utvikling? Vil du lede dette arbeidet i verdens største frivillige humanitære organisasjon?

Les mer her

Vi søker flere nye kolleger

Ser du for deg en karriere i Røde Kors? Se våre ledige stillinger her

CRM-ansvarlig

Les mer her

Integrasjonsarkitekt

Les mer her

IT-sikkerhetsarkitekt

Les mer her

Systemansvarlig og arkitekt for Datavarehus og Business Intelligence

Les mer her

Chief Information Officer:

Les mer her

ICRM-utvikler

Les mer her

Integrasjonsutvikler

Les mer her

Service Now-utvikler

Les mer her

Service Now-ansvarlig

Les mer her

Vi søker flere nye kolleger

Ser du for deg en karriere i Røde Kors? Se våre ledige stillinger her

Levert av: IoP